Badania pokazują, że dziecko w wieku do około 12 lat jest przede wszystkim uczniem kinestetycznym, innymi słowy, który uczy się dotykiem. Ten zmysł, szczególnie poszukiwany we wczesnym dzieciństwie, będzie miał krótko- i długoterminowy wpływ na rozwój dziecka. To dzięki kontaktom dotykowym noworodki odkrywają swoje otoczenie, tworzą więź z rodzicami i zaczynają być w stanie wyrazić i wyrazić swoje potrzeby i potrzeby.
Dotyk, pierwotny zmysł
Dziecko wyraża się w 80% poprzez ruchy swojego ciała. Im bardziej zmysł dotyku rozwija się u małych dzieci, tym bardziej mogą one szukać tego zmysłu. Powiązania, które następnie ma ze światem wokół niego, będą silniejsze i będzie mógł stopniowo dostosowywać się do swojego otoczenia. Miejsce rodziców i otaczających je osób jest bardzo ważne w dążeniu do zmysłu dotyku dziecka. Oferując odpowiednie kontakty i umożliwiając odkrycia dotykowe, dziecko rozwinie swoje zdolności emocjonalne, intelektualne i społeczne.
Wykazano, że niemowlęta, które mają bardziej dotykowy kontakt z rodzicami, mają szybszy rozwój mózgu w ciągu pierwszych sześciu miesięcy w porównaniu z małymi dziećmi, które mają ograniczoną interakcję dotykową. Poprawa rozwoju poznawczego dziecka dzięki dotyku trwa nawet ponad 8 lat dziecka. co dobrze mówi o znaczeniu pozytywnych interakcji dotykowych (innymi słowy uściski, pieszczoty…)
Dziecko odkrywa świat
Od pierwszych chwil życia dziecko odkrywa świat poprzez dotyk. Dotykając skóry matki, szczotkując krawędź łóżeczka, chwytając rozciągnięty palec. Ta zdolność do eksplorowania swojego środowiska poprzez dotyk znajduje swoje źródło nawet w życiu wewnątrzmacicznym, ponieważ zmysł ten jest pierwszą zdolnością sensoryczną pojawiającą się u płodu.
Aby wchodzić w interakcje z dorosłymi lub innymi dziećmi, najpierw szuka kontaktu fizycznego, umiejętności motoryczne rozwijają się na długo przed mową. Od 4 do 6 miesięcy dziecko będzie próbowało wysyłać nam wiadomości lub wyrazić swoje pragnienie, sięgając po uścisk, a następnie wskazując na przedmiot swojej żądzy. Rozwój języka migowego dla dzieci jest więc wspaniałym narzędziem, które daje dziecku dodatkowe klucze, aby mógł się zrozumieć.
Dotyk można również rozwinąć, łącząc go z innymi zmysłami, takimi jak na przykład wzrok. Działania wokół stołu lekkiego pozwalają na nieskończone warianty: manipulowanie i układanie przezroczystych kostek , odkrywanie różnych wrażeń z zamrożonymi plastikowymi kostkami lodu i innymi nie, itp.