Oprogramowanie do gastronomii – 4 metody na usprawnienie obsługi w restauracjach

Sprawne zarządzanie lokalem gastronomicznym wymaga posiadania odpowiedniego oprogramowania, które zapewni płynność działania i szybką obsługę klienta. Zautomatyzowanie całego procesu umożliwia efektywniejszą pracę, niezależnie o tego, czy jest to mały lokal, czy sieć restauracji. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu właściciel oszczędza czas i pieniądze, a bezpieczeństwo danych zdecydowanie wzrasta. Cyfrowa rewolucja dokonuje się w każdej dziedzinie gospodarki i również branża gastronomiczna odnosi z tego korzyści. Jakie oprogramowanie dla gastronomii sprawdza się najlepiej?

  1. Programy dla małej gastronomii
  2. Program dla restauracji samoobsługowej
  3. Program do zarządzania wieloma stanowiskami
  4. Systemy przywoławcze

Programy dla małej gastronomii

Oprogramowanie gastronomiczne dla małych barów może wykorzystywać dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to zainstalowanie na tabletach lub smartfonach odpowiedniej aplikacji, pracującej w systemie Android. Koszty takiego rozwiązania są stosunkowo niewielkie, gdyż do poprawnego działania małego bistro wystarczy jeszcze jedynie drukarka fiskalna. Do prawidłowej pracy systemu przydatny jest dostęp do Internetu, jakkolwiek oprogramowanie działa też w sytuacji, gdy nie jest to możliwe. Wszelkie dane przetrzymywane są w chmurze, a użytkownik systemu opłaca abonament za korzystanie z aplikacji. Drugie rozwiązanie to wykorzystanie komputera stacjonarnego z dotykowym ekranem, który stanowi zarówno centralny serwer z bazą danych, jak i punkt sprzedaży. System stacjonarny musi być jeszcze wyposażony w kasę fiskalną, oraz opcjonalnie w drukarkę.

Program dla restauracji samoobsługowej

Program do gastronomii, jaki stosuje się w lokalach samoobsługowych, powinien umożliwiać szybkie, jednoznaczne określenie złożonego zamówienia. Można byłoby zastosować w tego typu lokalach proste kasy fiskalne, jednak posiadają one pewne ograniczenia, które wpływają na jakość obsługi. Rozpoczęty rachunek musi zostać zamknięty, zanim podejdzie następny klient, a czynność ta powoduje wydruk paragonu. Nie można też w takiej sytuacji wydrukować rachunku na produkt, który nie jest gotowy (na przykład jedzenie na wagę). Nie można również zmienić składników produktu ani sposobu zapisu ich na rachunku. Wszystkie te niedogodności eliminuje program do gastronomii, dzięki czemu działanie barów samoobsługowych jest znacznie szybsze i wygodniejsze zarówno dla klienta, jak i pracowników.

Program do zarządzania wieloma stanowiskami

Odpowiednie oprogramowanie do zarządzania gastronomią umożliwia koordynację działania wielu stanowisk, a nawet wielu lokali, rozsianych po całym mieście lub kraju. Wszystkie elementy, znajdujące się pod kontrolą programu, sprzężone są w całość, by zoptymalizować zarządzanie. Stanowiska barmanów i kelnerów są ustandaryzowane, składają się przeważnie z komputerów stacjonarnych z ekranami dotykowymi, połączonych przez wewnętrzną sieć do jednostki centralnej. Dzięki temu system jest efektywny i wydajny, a jego modułowa budowa umożliwia błyskawiczną reakcję w przypadku awarii i szybka naprawę problemu.

Systemy przywoławcze

Systemy przywoławcze są bardzo popularne w branży gastronomicznej. Umożliwiają klientom przywołanie kelnera w razie potrzeby bez konieczności szukania go po sali. Systemy takie najczęściej występują w formie bezprzewodowej i pozwalają nie tylko na szybką obsługę, ale również ocenę czasu reakcji kelnera przez właściciela restauracji. Dzięki temu można znacznie usprawnić pracę obsługi, co ma znaczenie zwłaszcza w lokalach, posiadających własny ogródek gastronomiczny. Systemy przywoławcze są o wiele lepszym rozwiązaniem, niż tradycyjne numerki i wywoływanie przez głośnik, powoli więc wypierają je z rynku ku zadowoleniu klientów.