Niemcy są drugim po Wielkiej Brytanii krajem do którego Polacy najczęściej wyjeżdżają głównie za sprawą tego że można tam najlepiej zarobić.
Własny sklep internetowy w Niemczech to dziś nie jest już utopia tylko rzeczywistość, wielu Polaków po latach pracy na etacie znając już biegle język niemiecki podejmuje własną aktywność gospodarczą co jest kierunkiem jak najbardziej właściwym.
Od czego powinniśmy zacząć myśląc o uruchomieniu w Niemczech własnego sklepu internetowego ?
Z pewnością powinniśmy rozpocząć od analizy rynku, sprawdzenia tego co w Niemczech najlepiej się sprzedaje ale jednocześnie nisza nie jest zbyt mocno wysycona, oraz komu sprzedawać, rdzennym Niemcom czy Polakom mieszkającym w Niemczech. Pytania wbrew pozorom są niezwykle istotne ponieważ determinują to czy twój sklep internetowy to będzie sukces czy klapa.
Nie jest trudno dziś uruchomić polski sklep internetowy w Niemczech, możliwości jest ogrom, wykonawców jeszcze więcej ale to na co zwracać uwagę na początku nie jest dla każdego oczywiste – analiza rynku.
Powinniśmy zweryfikować jakim zainteresowaniem w Niemczech cieszą się produkty które bierzemy pod uwagę w rozróżnieniu na dwa różne targety – Niemców i Polaków mieszkających w Niemczech. Jest to o tyle istotne że ma duży wpływ na koszty reklamy sklepu internetowego. W Niemczech konkurencja jest bardzo duża właściciele niemieckich sklepów internetowych wydają na ich promocję krocie, musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy będzie cię stać na to aby z nimi konkurować ,szczególnie ze sklepami które od lat są na rynku, mają bardzo wysokie rabaty w hurtowniach i są już dobrze rozreklamowane. Większość osób idzie w kierunku produktów markowych, im bardziej markowe tym lepsze, niestety, jest to ogromny błąd który praktycznie w 100% oznacza plajtę sklepu w ciągu kilku miesięcy. Nie będziesz w stanie konkurować z dużymi sklepami ceną a tam liczy się wyłącznie najniższa możliwa cena, no bo jeśli produkt marki X kosztuje w jednym sklepie np. 1000 EURo a w drugim 950 Euro to który sklep byś wybrał ty wiedząc że to de facto ten sam produkt o tej samej jakości i marce ?
Pytanie retoryczne.
Nigdy nie wygrasz tej konkurencji z dużymi sklepami, dlatego powinieneś się koncentrować na produktach bardziej niszowych, mniej markowych jeśli myślisz o adresowaniu swojej oferty Niemcom inaczej roztrwonisz nieprawdopodobne ilości pieniędzy na reklamę która nie przełoży się na obroty w twoim sklepie internetowym.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór produktów niemarkowych i aby jako grupę docelową wybrać Polonię pod taki sklep internetowy niemcy to nie jest najlepszy target jeśli nie dysponujesz dużą ilością kapitału który pozwoli ci na wynegocjowanie w hurtowniach sensownych rabatów oraz kapitału który pozwoli ci na rozreklamowanie swojego sklepu pośród konkurencji która jest już tam od lat.
Sklepy internetowe w Niemczech także z powodzeniem mogą sprzedawać tam produkty tanie i bardzo tanie, adresowane nie tylko do Polonii ale skoncentrujmy się tu teraz na tej grupie docelowej.
Dlaczego Polonia ?
Dlatego że możesz jej zaoferować produkty regionalne z Polski przez co twój koszt reklamy będzie znacząco niższy (nawet kilkukrotnie) niż koszt reklamy w Niemczech sklepu internetowego z markowymi produktami adresowanymi do Niemców. Ponadto Polacy mieszkający w Niemczech kupują takie produkty na co dzień, nierzadko przepłacając w sklepach stacjonarnych, możesz optymalizując koszty których przy sklepie internetowym też aż tylu nie ma co w przypadku sklepu stacjonarnego zaoferować kupującym lepsze ceny/ promocje.
Niemiecki sklep internetowy sprzedający produkty markowe może konkurować wyłącznie ceną, ty sprzedając produkty regionalne nie musisz też polegać wyłącznie na znanych rozpoznawalnych polskich wytwórcach, możesz sprzedawać tzw. produkty rzemieślnicze, od małych wytwórców przez co znikasz z porównywarek cenowych, ludzie mają znacznie mniej możliwości porównania wprost twoich cen do cen innych sklepów internetowych. Możesz takie produkty sprzedawać w pakietach co jeszcze bardziej utrudnia porównywanie cen. Możliwości jest ogrom.
Obecna sytuacja sprawiła że sprzedaż internetowa w niemczech dynamicznie rośnie i nie zmieniło tego to co się dzieje dziś za naszą wschodnią granicą. Trend wzrostowy jest obserwowany od lat dlatego warto wejść w e-commerce. W internecie można dziś sprzedawać wszystko, pomysłów na to co sprzedawać jest mnóstwo.
Może trudno to sobie wyobrazić ale nawet takie produkty jak maszyny rolnicze z powodzeniem sprzedawane są przez sklepy internetowe niemcy to bardzo chłonny rynek na tego typu asortyment.
To co warto sprzedawać w Niemczech można sprawdzić na wiele sposobów i uwierz mi przeglądanie ofert innych sklepów internetowych nie jest najlepszym z nich , pamiętaj że tam gdzie są wszyscy prawdziwych pieniędzy zarobić się nie da, musisz szukać swojej niszy produktów tanich i bardzo tanich takich nad których zakupem potencjalny klient nie będzie się zastanawiał tydzień analizując oferty dziesiątek innych sklepów. Inspiracje możesz czerpać z platform tj. Aliexpress.
Jak uruchomić polski sklep internetowy niemcy dają ogrom możliwości w tym zakresie, możesz skorzystać z ofert jednej z niemieckich firm informatycznych, niestety koszty nie będą niskie, możesz skorzystać z ofert firm z Polski które zbudują ci sklep internetowy po niemiecku lub po polsku na rynek niemiecki lub dowolny inny za ułamek tych kosztów.
Musisz jednak zwracać uwagę na kilka czynników które pomogą ci uchronić się od utraty pieniędzy lub poważnych kosztów które mogą cię czekać w przyszłości
- odpuść sobie platformy abonamentowe – to ślepa uliczka – to ograniczone funkcjonalnie rozwiązania które nie dają pełnej kontroli nad prowadzonym biznesem i uzależniają od autora i cyklicznych płatności
- wybierz firmę która wykona dla ciebie sklep na bazie platformy open-source ponieważ tylko takie rozwiązanie da ci pełną niezależność nie tylko od wykonawcy ale od kogokolwiek
- wybierając wykonawcę sklepu na platformie open source nie kieruj się najniższą ceną, pamiętaj że to jest usługa, platform open source jest mnóstwo i są wykonawcy którzy wybierają takie i budują sklep w taki sposób aby w pełni uzależnić klienta od cyklicznej płatnej opieki serwisowej, to niestety częsta praktyka
- nie pozwól na to aby wykonawca sklepu zarejestrował domenę pod twój sklep internetowy na siebie ponieważ w sprawach spornych będziesz stał na przegranej pozycji – możesz stracić wszystko co zainwestujesz w reklamę tej domeny
Pamiętając o powyższych powinieneś bez większych problemów i ryzyka utraty pieniędzy zbudować własny sklep internetowy i z powodzeniem prowadzić taki biznes.